معرفی انواع پسته و ارقام مختلف آن در ایران

انواع و ارقام پسته

پسته یکی از انواع مهم خشکبار در ایران و جهان می‌باشد. درخت پسته با نام انگلیسی Pistachio احتمالا از مرکز یا شرق آسیا منشا گرفته و داری گونه‌­های مختلفی است. انواع پسته تحت کشت و کار در ایران مربوط به گونه اهلی با نام علمی Pistacia vera هستند. درختان پسته دو پایه هستند به این معنا که گل‌های نر و ماده روی درختان متفاوت تولید می­‌شوند و روی یک درخت، هر دو گل نر و ماده وجود ندارد.

خوشبختانه این گیاه سود آور با آب و هوای ایران سازگار است و در شهرستان های مه ولات ، رفسنجان، کرمان، دامغان، سیرجان، زرند و … کشت می شود.

انواع پسته در ایران

پسته ایران تعداد و تنوع بسیار زیادی دارد که بیش از ۶۰ نوع پسته در ایران شناخته شده که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از انواع پسته موجود در ایران می‌توان به پسته اکبری، پسته کله قوچی، پسته احمد آقایی، پسته بادامی و فندقی اشاره داشت. پسته ایران از نظر شکل ظاهری به دو دسته پسته فندقی و بادامی تقسیم می‌شود.

پسته کله قوچی

یکی از معروف‌ترین ارقام پسته در ایران پسته کله قوچی است. این پسته در اواسط شهریور برداشت می‌شود که نوع تازه آن در اکثر میوه فروشی‌ها یافته می‌شود.

پسته بادامی

یکی از انواع پسته موجود در بازار پسته بادامی است که دسته بندی ارقام پسته اکبری، احمد آقایی و پسته سفید نوق قرار دارد. این نوع پسته با داشتن ظاهری کشیده و بادامی شکل در حال حاضر در خراسان کشت می‌شود که بیشتر جنبه صادراتی دارد. رقم اصلی پسته بادامی، پسته بادامی زرند است که ریشه آن در شهرستان زرند کرمان واقع شده است.

پسته اوحدی (فندقی)

از محبوب‌ترین پسته ایرانی می‌توان به پسته فندقی اشاره نمود. این نوع پسته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول پسته‌ی ایران را به خود اختصاص داده است. پسته اوحدی در دهه ۲۰ توسط فردی به نام آقای اوحدی در روستای فتح آباد رفسنجان کشف و شناسایی شد و سپس به شهرهای دیگر از جمله خراسان راه پیدا کرد. این پسته ظاهری گرد و شبیه فندق دارد و به رنگ ارغوانی است. این نوع پسته به دلیل ریز بودن انتخاب خوبی برای مناسبت‌‌های مختلفی از جمله عید نوروز، شب یلدا، آجیل شب چهارشنبه سوری و غیره است.

پسته احمد آقایی

یکی از با کیفیت‌ترین پسته صادراتی پسته احمد آقایی است که به دلیل محصول دهی بالا و زمان نسبتا کم برای باردهی محبوبیت بالایی یافته است. پسته احمد آقایی ظاهری کشیده دارد که از ۲۲ تا ۳۴ اونس است. رنگ پوست این محصول سفید و مغز آن قرمز است. این پسته به دلیل طعم و مزه شگفت انگیز خود نه تنها در ایران بلکه در بازارهای جهانی علاقه مندان خاص خود را دارد. پسته احمد آقایی به دلیل خندان بودن همواره طرفداران زیادی دارد این پسته نسبت به پسته کله قوچی و پسته اکبری قیمت پایین‌تری دارد. کرمان و رفسنجان بزرگترین تولیدکنندگان پسته کله قوچی است.

 پسته اکبری

یکی از با ارزش‌ترین پسته ایرانی، پسته اکبری است که از نظر اقتصادی بسیار با ارزش است. پسته اکبری از نظر ظاهر بادامی شکل، کشیده و درشت است که رنگ رویی آن استخوانی و کرم تیره است و مغز آن به رنگ بنفش قهوه‌ای است. پسته اکبری در دهه سوم شهریور برداشت می‌شود در برابر گرمای تابستان ممکن است آسیب زیادی ببیند.

مزایای پسته برای سلامتی

  • مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع نشده و پتاسیم. هر دو دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند و شانس ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.
  • سرشار از فیبر، مواد معدنی و چربی اشباع نشده هستند که کمک به کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول کمک می کند.
  • فیبر و پروتئین آنها باعث احساس سیری طولانی تر می شود. این فیبر همچنین با کمک به باکتریهای “خوب” می تواند روی روده شما اثر مثبت داشته باشد.
  • می تواند کمک کند که وزن خود را مدیریت کنید زیرا یک میان وعده مغذی و رضایت بخش است. به عبارتی می توانید غذای کمتری بخورید و وزن کم کنید.
  • برخی مطالعات حاکی از آن است که خوردن آن باعث کاهش مقدار چربی و قند (شاخص گلیسمی) در خون شما می شود و همچنین باعث بهبود رگ های خونی شما می شود.

نتیجه گیری

پسته ایران یکی از معروف‌ترین آجیل‌های محبوب در دنیاست. پسته کاربرد زیادی در تهیه انواع دسرها و شیرینی‌ها در سراسر دنیا دار‌د. این محصول به کشورهای مختلف اروپا صادر می‌شود که برای تهیه انواع دسر و بستنی مناسب است. پسته از ارزش غذایی بالایی برخوردار است از جمله می‌توان به کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب اشاره داشت. خواستگاه اصلی پسته ایران است که از نظر کیفیت حرف اول را میزند. از نظر حجم تولید پسته ایران در رتبه نخست و آمریکا در رده دوم قرار دارد. برای خرید پسته مرغوب و باکیفیت ایران می‌توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

آدرس : خراسان رضوی ، فیض آباد مه ولات ، کیلومتر ۵ جاده شمس آباد

مدیرعامل : ۰۹۱۵۱۳۲۸۲۲۲

مدیر داخلی : ۰۹۱۵۲۲۷۵۴۰۰

بازرگانی : ۰۹۱۵۳۳۲۱۲۷۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *